"Regulation does not preclude competition enforcement. Regulation, even though it may be essential to open up sectors where there are persistent, structural market failures, cannot help companies evade competition law. Ex ante regulation can reduce the risk of competition problems, but cannot completely eliminate it. Dominant firms have been known to find ways to circumvent ex ante rules. This is why there is and always will be room and indeed a need for competition enforcement. In a regulated market, companies may of course argue that they are bound to comply with certain rules or a regulator's finding. But if there is a competition problem and the company has the power to amend its behaviour, there is room for competition enforcement. In its 2008 judgment in the Deutsche Telekom case, the EU's General Court ruled that even if the national regulator had considered the compatibility of Deutsche Telekom's behaviour with Article 102 (which it had not), the Commission cannot be bound by a decision taken by a national regulator. The Commission's 2007 Telefónica decision is an excellent example of antitrust enforcement in a regulated market, the market for wholesale broadband access (or bitstream access) in Spain. The Commission found an abuse which consisted in a margin squeeze amounting to a refusal to supply. During the period of the abuse Telefonica's market share was stable, and Spanish consumers suffered (Spain's retail prices for broadband access were among the highest in the EU-15 Member States)"
Muy bien. Si la regulación nacional no se ocupa de la conducta en cuestión. Pero el problema está cuando la regulación tiene por objeto impedir que un dominante abuse de su posición y establece las medidas ex ante y atribuye al regulador los poderes suficientes para controlar la conducta del dominante y, no obstante, las autoridades de competencia consideran que el regulador "ha hecho mal su trabajo" y no ha impedido que la empresa abuse de su posición dominante, que es lo que ocurrió en los dos casos que cita.
“Reading and thinking. The beauty of doing it, is that if you’re good at it, you don’t have to do much else" Charlie Munger. "La cantidad de energía necesaria para refutar una gilipollez es un orden de magnitud mayor que para producirla" Paul Kedrosky «Nulla dies sine linea» Antonio Guarino. "Reading won't be obsolete till writing is, and writing won't be obsolete till thinking is" Paul Graham.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
Archivo del blog
-
►
2024
(642)
- ► septiembre (93)
-
►
2023
(573)
- ► septiembre (62)
-
►
2022
(425)
- ► septiembre (39)
-
►
2021
(507)
- ► septiembre (22)
-
►
2020
(465)
- ► septiembre (32)
-
►
2019
(516)
- ► septiembre (33)
-
►
2018
(740)
- ► septiembre (62)
-
►
2017
(651)
- ► septiembre (49)
-
►
2016
(531)
- ► septiembre (36)
-
►
2015
(484)
- ► septiembre (14)
-
►
2014
(515)
- ► septiembre (31)
-
►
2013
(593)
- ► septiembre (53)
-
►
2012
(626)
- ► septiembre (61)
-
►
2011
(737)
- ► septiembre (56)
-
▼
2010
(570)
- ► septiembre (76)
-
▼
abril
(17)
- ENLACES
- EU LATE PAYMENTS: PROBABLEMENTE EL PRIMER CASO DE ...
- COPIAR DE ITALIA, SIN QUE SIRVA DE PRECEDENTE
- SOCIEDAD IRREGULAR (INTERNA): LIQUIDACIÓN
- INICIO DEL PLAZO DE CUATRO AÑOS DEL ARTÍCULO 949 C...
- DICTAMEN ARBITRAL Y ARBITRIO DE TERCERO: EL SUPREM...
- LA RESOLUCIÓN DE LA CNC EN EL EXPEDIENTE DEL FÚTBO...
- EL BANCO QUE DESCUENTA UNA LETRA ES TERCERO CAMBIARIO
- ADAM SMITH Y LA BANCA
- LA LEY DE COMUNICACIÓN AUDIOVISUAL (II): LOS DEREC...
- ¡QUÉ PENA!
- PAPERS
- ENLACES
- STS 16-II-2010: DOLO DEL NOVIO
- ALMUNIA SOBRE LA RELACIÓN ENTRE REGULACIÓN Y DEREC...
- LA NUEVA LEY AUDIOVISUAL: OTRA LEY PARA REIRSE DE ...
- ¿DEMASIADOS INCENTIVOS PARA SANCIONAR?
-
►
2009
(177)
- ► septiembre (16)
No hay comentarios:
Publicar un comentario